Friday, September 4, 2009

RENUGAN UTK KITA..

Bila seronok, aku cari....pasanganku

Bila sedih, aku cari....Mak

Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku

Bila gagal, aku ceritakan pada....Mak

Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku

Bila berduka, aku peluk erat....Emakku

Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku

Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....Mak

Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku

Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan "Selamat Hari Ibu"

Selalu.. aku ingat pasanganku

Selalu.. Mak ingat kat aku

Bila-bila... aku akan talipon pasanganku

Entah bila... aku nak talipon Mak

Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku

Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk Emak

Renungkan:
"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja...
bolehkah kau kirim wang untuk Mak?
Mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".

Berderai air mata jika kita mendengarnya........

Tapi kalau Mak sudah tiada..........
MAKKKKK...RINDU MAK.... RINDU SANGAT....



Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....
berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....
berapa ramai yang sanggup. mengantikan lampin ibunya.....
berapa ramai yang sanggup..... membersihkan najis ibunya.......
berapa ramai yang sanggup....... membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....
berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....

Dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya......

Berbuka puasa ngan budak klazzz..

Semalam, 3hb September ktrg satu klz g brbuka brsama2..
seronok sgt..bukan slalu blh uat cmni, lelagi dh sem laz ni..
pagi 2, de yg bg cdgn nk brbuka sama2..
tp xfkir r plak, ari 2 ckp, ari2 gak g..ble sume dh setuju,
ktrg bncg psl transport..
mslah ktrg slalu, transport r..ktrg sume biase2 je..
xmmpu r plak nk pkai kete sndri..hihi..2gu keje nnt..insyaallah..
ble dh ckup kete, mmg cnfirm r nk g..
ktrg g 5 kete..ptg 2, kul 6.30 ktrg brkumpul kt umah bdk klaz ni..
ble sume dh ckup, ktrg gerak sama2..seronok sgt..
Ktrg g berbuka puasa kt Dusun Bay kt Tg.malim..
Ble sampai je kt c2, ktrg ambk gmbar ramai2..berebut2 nk ambk gmbr..
disebabkan ktrg dh booking, ktrg de tmpat khas r..panjang je meja..
kul 7 lbih, ktrg beratur r nk ambk mknan, kecoh tol..
Ble dh berbuka 2, hmnn..sume syap..ye r, lapar..sume cbuk mkn r..
mknan die, blh than r..sedap..lelagi kuih2 die..
Dh selesai mkn, ktrg bransur2 untk solat plak..sblum uat cabutan bertuah..
Tiap2 mse, de je yg ambk gmbr..riuh..rsenye, group ktrg r plg riuh..
tp uat xtau je, cm xde pape cm umah ktrg sndri..hihi..
abs diet aku ari2, hancur..risau je brat brtmbh..hihi..alhamdulillah xbrtambh pn..
ye r, byr mhl2 xkn xnk mkn kn??
xpe r, shari je..Ble sume dh de, ktrg pn uat cabutan brtuah..
ikut no matrik sndri r..aku ingt no aku xbrtuah ari2..
ye r, no 1st skali dlm klz..501..rse cm xkne je..
cbutan 2, hnye untuk 10 yg brtuah je..time 2, mmg rse dh knyg gler r..
dh xlarat dh..pnatt..mle2 start ngan no 10 dlu..
xnek2 no aku.. ble untuk no yg ke 4, kwn aku no die 105, cbe teka no sape..
aku uat xtau je r, bkn no aku..time 2, cm xtrfkir plak mne de start dr no 1..
upe2nye no aku..seronok r..ciap ambk gmbar ag..bez..
ble dh slsai sume, ktrg ambk gmbr ngan chef 2 kt meja hdgn mknan..
sumenye gler2 r..aku rse mlm 2, sume happy xde yg trkecuali..xtau r klw de..
tp aku rse mmg xde r..sumenye, pntg de kamera..sume brlari nk ambk gmbr..
org2 kt c2, glak2 je tgk glagat ktrg..mase blk 2,ciap bwk blk buah kuini ag..
Aku harap, ktrg dpt ag uat cmni..terasa sgt keseronokkan brsama 2..
nnt mst tringt2 ble dh abs nnt..
p/s : nnt aku update gmbr k..

Sunday, August 30, 2009

Merdeka


Hari ni kite myambut Hari Kemerdekaan kita yang ke 52 tahun,
cpt tol dh 52 thun kn..
mkne kte dh bebas dri pnjajah 52 tahun la..alhamdulillah..
Wlaupun aku xde mse negara dijajah,
tp aku dpt rsekn beznye ble negara kite ni bebas dr pnjajah..
beznye la, ble negara dh bebas dr pnjajah..kte bebas..huhu..
MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA!

Alhamdulillah..Syukur kehadrat Ilahi..

21 ogos 09, aku g suruhanjaya sekuriti de plncaran..Ktrg stu klz g nek bas poli..Blik 2, ktrg yg tggl kt area KL dbhntikn kt jalan duta..mse nk blik 2, andak aku msg, die ckp adk saudara aku dijangkiti h1n1..aku ingtkn suspek je..rpenye positif..uteh aku asyk menangis je..ye r, die risau r ank die..dorg kene qurantin kt umah..nle2 adk saudara ku 2, dmam biase je..papa die bwk r g klinik..tp xsurut2 gak..ble 2, 3 hri xsrut 2, papa die trus bwk g jmpe specialist..kt c2, die kne check byk r, test hingus r..byk r ag..dr stu r dpt tau yg die dijangkiti virus yg jhat 2..tp thap yg awl r..kt c2, kbykknnye dh truk r yg kne, so die xde r tahan adk saudara aku ni, die suh blik umah n qurantin kt umah je..tapi kne g check tiap2 ari.. die kene g sne r..dkt smggu gak r, cm2.. skrg alhamdulillah die dh chat..die dh xdijangkiti virus 2 lg..

p/s : kpd sesiapa yg rse xsdap bdn 2, cpt2 r jmpe doktor k..bhya la, virus jhat ni.. (H1N1)..

Hikmah berpuasa

Oleh : KH. Jalaluddin Rakhmat

Rasulullah saw bersabda dalam sebuah hadis bahwa dengan puasa kita belajar mengendalikan hawa nafsu serta mengendalikan syaitan yang menipu dan menjebak kita. Pada waktu kita puasa, kita membelenggu syaitan, membuka pintu surga dan menutup pintu neraka.

Kita belajar menahan syaitan supaya tak masuk ke dalam tubuh kita. Salah satu pintu masuk setan ke dalam tubuh kita adalah melalui makan dan minum. Kita tutup pintu-pintu itu pada waktu siang hari. Kita melemahkan syaitan; membuatnya tak berdaya. Puasa adalah latihan mengendalikan hawa nafsu.

Di dalam tarekat, puasa adalah upaya mengendalikan diri kita secara lahiriah dan secara batiniah. Secara lahiriah, kita mengendalikan diri dengan mempuasakan seluruh panca indera kita. Dalam ilmu kebatinan, ketika kita melakukan semedi, kita harus menutup tujuh pintu masuk setan. Tujuh pintu itu adalah tujuh lubang dalam tubuh kita. Di antaranya mata, telinga, mulut, dan hidung. Dengan cara itu, kita dapat masuk ke dalam alam kesucian.

Secara lahiriah, puasa yang pertama di dalam tarekat adalah puasa menutup mulut kita atau puasa bicara. Puasa bicara bukan berarti meninggalkan pembicaraan yang kotor atau menggunjing orang lain. Dalam hadis Shahih Bukhari, Rasulullah saw bersabda, "Tidak dihitung mukmin, orang yang suka melaknat orang lain, suka menyakiti hati orang lain, atau berkata kotor." Ketika kita tak berpuasa pun, hal itu tidak boleh dilakukan, apalagi ketika kita sedang berpuasa. Yang dimaksud dengan puasa bicara adalah setelah meninggalkan pembicaraan tersebut di atas, kita menambah atau memperlebar puasa bicara kita dengan tidak membicarakan hal-hal yang tidak perlu. Kita tidak berbicara yang tidak berguna. Ciri mukmin yang sejati adalah menghindarkan pembicaraan yang tidak ada manfaatnya.

Yang dimaksud dengan manfaat di dalam hal ini adalah mendekatkan diri kepada Allah swt. Perkataan yang tidak membawa kita dekat kepada Allah swt adalah perkataan yang tidak bermanfaat. Hentikanlah perkataan seperti itu di dalam bulan puasa. Sebaiknya kita gantikan obrolan kita dengan memperbanyak dzikrullah, zikir kepada Allah swt.

Bercakap tanpa menyakiti orang lain memang diperbolehkan dalam agama. Tidak ada salahnya dalam hal itu. Tapi alangkah lebih baiknya bila waktu bercakap itu kita ganti dengan berzikir kepada Allah.

Kita mengurangi suara mulut kita. Jika mulut kita terlalu banyak bicara, kita takkan sanggup lagi mendengarkan suara hati nurani kita. Siti Maryam as dalam Al-Quran dikisahkan pernah berpuasa tidak bicara. Ketika Maryam hilang dari kampung halamannya dan kembali setelah sekian lama dengan seorang bayi, orang-orang bertanya, "Hai saudara perempuan Harun, kau pulang dengan sesuatu yang aneh. Padahal kami mengenal engkau bukan sebagai perempuan nakal, melainkan perempuan saleh. Mengapa tiba-tiba kau pulang membawa anak?"(QS. Maryam: 28) Siti Maryam as diperintahkan Allah untuk puasa bicara. Ia disuruh untuk tidak menanggapi tuduhan yang macam-macam itu. Maryam hanya menjawab, "Aku sudah bernadzar kepada Allah yang Mahakasih bahwa hari ini aku tidak akan berbicara kepada seorang manusia pun." Maryam berjanji kepada Allah untuk berpuasa bicara. Karena Maryam puasa bicara, maka ia mampu mendengar suara bayi dalam kandungannya. Waktu itu juga, ketika Maryam membawa anak kecil, bayi itulah yang menjawab hujatan orang-orang. Bayi itu menjawab, "Salam bagiku ketika aku dilahirkan ketika aku mati dan pada waktu aku dibangkitkan nanti."(QS. Maryam: 33)

Menurut Sayyid Haidar Amuli, bila kita terlalu banyak bicara, kita takkan mampu untuk mendengarkan isyarat-isyarat gaib yang datang kepada kita. Kita juga menjadi tak sanggup mendengar kata-kata hati nurani kita. Suara mulut kita terlalu riuh sehingga isyarat-isyarat dari alam malakut (alam ruh) tak terdengar oleh batin kita. Kita terlalu banyak mendengarkan suara kita sendiri.

Puasa bicara diajarkan di dalam Al-Quran khusus kepada orang-orang saleh yang tidak hanya menjalankan syariat saja tetapi juga ingin memperindah syariatnya dengan usaha lebih lanjut. Puasa tarekat tidak berarti meninggalkan puasa syariat. Puasa tarekat adalah memperindah puasa syariat; menghiasnya agar lebih bagus.

Ketika kita berpuasa, setelah kita meninggalkan kata-kata kotor dan menyinggung perasaan orang, kita juga meninggalkan kata-kata yang biasa-biasa. Hanya supaya pembicaraan kita tidak mengambil alih zikir yang seharusnya kita lakukan di bulan Puasa. Nabi Zakaria as, ketika diberitahu bahwa ia akan mempunyai anak yang bernama Yahya, merasa amat bahagia karena dalam usianya yang amat tua, ia belum juga dikaruniai seorang putra. Zakaria as sering berdoa, "Tuhanku, sudah rapuh tulang-tulangku, sudah penuh kepalaku dengan uban, tapi aku tak putus asa berdoa kepada-Mu." (QS. Maryam: 4) Satu saat, Tuhan menjawab, "Aku akan memberi kepadamu seorang anak." (QS. Maryam: 7) Zakaria as hampir tidak percaya, "Bagaimana mungkin aku punya anak, ya Allah. Padahal istriku mandul dan aku pun sudah tua renta." (QS. Maryam: 8) Lalu Tuhan menjawab, "Hal itu mudah bagi Allah. Bukankah kamu pun asalnya tiada lalu Aku ciptakan kamu." (QS. Maryam: 9) Zakaria masih penasaran dan ia minta kepada Allah, "Apa tandanya, ya Allah?" Tuhan menjawab, "Tandanya ialah kau harus puasa bicara. Kau tidak boleh berkata kepada seorang manusia pun selama tiga hari berturut-turut." (QS. Maryam: 10)

Zakaria as diperintahkan Tuhan untuk mensyukuri nikmat yang diterimanya dengan berpuasa bicara. Itulah juga nasihat kepada seorang suami yang istrinya sedang mengandung; belajarlah puasa bicara. Usahakan sesedikit mungkin berbicara. Insya Allah, jika selama istri kita mengandung, kita berpuasa bicara, maka Allah akan memberikan kepada kita seorang anak seperti Yahya yang cerdas, arif, berhati lembut dan suci, bertakwa kepada Allah swt, dan sangat berkhidmat kepada orang tuanya, tak pernah memaksakan kehendaknya. Itulah ganjaran kepada orang yang puasa bicara.

Puasa bicara adalah puasa tarekat. Hanya dengan puasa bicara, batin kita menjadi lebih tajam untuk mendengarkan isyarat-isyarat gaib, mendengarkan hati nurani. Ketika kita terlalu banyak bicara, kita menjadi tuli. Dalam peristiwa mikraj diceritakan ketika Nabi Muhammad saw isra dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsha, beliau melihat di pertengahan jalan ada seorang yang mengguntingi lidahnya berulang kali. Malaikat Jibril menjelaskan, "Itulah tukang-tukang ceramah yang suka memberikan nasihat kepada orang banyak tetapi ia tidak mempraktikkan apa yang ia khutbahkan."

Selamat Berpuasa


Dikesempatan ni,
aku nk ucapkan selamat berpuasa kepada semua yang membaca blog aku ni..
sori r, lmbt ckit wish..ye r, ni bru de ksmpatan nk wish..
Bulan puasa ni, kita bkn shj kena tahan nafsu mkn n minum,
kne kne tahan nafsu kte drpd mrah gak..kesimpulannya,
kita kene byk brsabar dlm mgharungi bulan ramadan yg mulia ni..
aku harap bulan puasa ni, dpt mmberi n keinsafan kepada kita semua..
aminnnnnnnnnnnn...

askum..
hai kwn2 sume..sori r dh lme xupdate blog ni..
bz ckit..xde mse nk update blog ni..
skrg dh start klz, klz sume smpai ptg..
pntnyeeer r..
ni bru de ksmpatan nk update..
aku rse dh brhabuk dh blog aku ni..
fuuhhhh..ush, byknye debu..huhu..
ye r, dh bpe lme xupdate..
sem ni rse sgt r pnt..
dh r mrempat je, klz xde..pas2 bkn pnt pe, pnt mnunggu je..
sem ni, blh than gak subjek die, nek pning aku..
lelagi audit ngan fm..pning wei..
xfham aku..sbek r, audit 2 sbjek mmbace..blh r kut nk bce sndri n fham..
insyaallah..ni fm ni, xtau aku nk uat cmne..pning pale aku..
rsau gak sem ni..mntk2 r sume ok..sem ni mmg padat tol r jadual..
bru bljr smggu, dh de kuiz..
klw sem2 lps, xde r cmni sgt..
aku hrap sem ni, sumenye ok r..
xnk r sem2 akhir ni kcundang..tkut r..
insyaallah x kn??
usaha + doa = kejayaan..tol x??
huhu..
k r, tata..

Monday, August 3, 2009

1st Interview..

30hb Julai, aku g intrview SPA..
tkt gle mle2..ye r, mne nh g intrview..
sume nk kne jge..pas2 kne study plak 2..
aku dh r xbyk pe pn study..
lelagi r sjrah Malaysia..
aku intrview kt JUPEM..
aku dr umah kul 6.40..smpai kt sne kul 7.50..
tkut wei, mle2 nek tgkt 13, xde nme pn..
dorang ckp, klw xde nme, trun tgkt 12..
sbek r de nme..sbek gak de mmber..bru knl..huhu..
aku dpt no. 7..lme gle..aku msuk ble intrview kul 10.45..
panel die dh r kerek..biase r prmpuan, jerewet ckit..huhu..
aku xtng wei..tkut gle, cm g brperang..
die suh aku prknlkn diri aku, kre ok r 2 kn..
aku cte r psl diri aku..
pas2 die tnye tugas jwtan yg aku pohon 2..
aku cter r..nmpk sgt wei..menggeletar suare aku..
pas2, die tnye pasl mcrsft..aku cte r..
ps2 die suh aku uat kt laptop die..trkejut aku..
kene prktkl plak..sjuk gle tgn aku..aku g r uat kt sblh die..
2 bnde leh uat..1 bnde lpe siut..bengang tol aku..
ye r, aku tkut, hlang trus..dh kuar blik intrview bru aku ingt kuang ajr kn..
sbar je r aku..pas2 ktrg borak2, tbe2 die tnye aku rukun islam..
aku cm blurr..eh, rkun islam ke rukun negara..
sbek ingt weh..pas2 die tnye aku rukun iman plak..2 pn, sbek xpanik, klw x, hlg r..hihi..
mlu wei, klw xdpt jwb..pas2 die tnye pe kaitan ngan jwtn yg aku pohon r..aku bedal je r..
pe yg aku rse, aku ckp je..die tnye aku nme prdana mnteri sume..sbek leh jwb..
bnde yg aku study, die xnk tnye..gram tol aku..
aku cter, aku jge saloon mak cik aku..de ke die suh aku bkak pjbt kt saloon mak cik aku 2..
xtau aku pe aku nk jwb..hihi..die tnye sehari kte solat bpe rakaat la..
aku xtrpikir plak soalan cm2 leh kuar..aku fkir, psl Malaysia je..
Die tnye aku Ketua Negara Malaysia..
Nama agung, sbek dpt jwb..
tp slh negeri..huhu..
cnfdent je aku jwb..haha..
sengal tol aku ni..panik wei, pdhal sng je..
tp yg aku bengangnye, pe yg kte ckp sume die bangkang..
aku pe ag..ttp nk mng gak..hihi..
ble ingt blik, mmg klkr r..
bnde sng pn jd pning..
de yg sorg 2, die tnye psl sjarah..sbek r aku xde..klw x, xtau r..
aku dh r xmnt sjarah ni..
aku kuar kul 11.20..lege rsenye dh abs..
tp xtau r dpt ke x..peluang mmg tipis r..
yg pntg aku dh g..hihi..
klw nk g intrview len kali kne study sume aspek..
bru sng ckit..





Monday, July 27, 2009

G Kedah..

25hb julai, aku n fmily aku kcuali adk aku yg laki 2 g kedah..
ktrg g kedah coz nk g knduri sepupu ayah aku, tp sebaya aku kt Kuala Nerang..(ble r turn aku agknye erk??hihi..gatai..huhu)
mule2 plan nk g umah alang n pak alang hntr kt prhntian rawang..mse 2, aku g keje, xblik ag..
ble blik je, adik aku ckp, "kak kte pnjat highway arini" trkjut aku..ok je r..xprnah wei, tp sonok..
kul 1 lbih, anjang aku hntr kt bwh highway 2, dkt je ngan umah aku..bas pn smpai..ktrg mndaki r bukit 2, huhu..kelakar wei, cm pelarian je..tbe2 polis plak dtg, menggelabah wei..die tnye nk g mne, ktrg ckp r nk nek ats..die pn cm plik..die tgk bas 2gu..die pn ckp, "ok r.. ati2 ye" huhu..klkar tol r..Dalam bas 2, sume sedare ayh aku..bsing bas..mle2 tgk tv, bsing je..xlame 2 sume diam je..biase r tdo r..pe ag..cm2 bunyi de..huhu..ktrg g, mmg rileks2 je r..xde r rushing2..byk tmpt brhnti, cm cte 7 prhntian..sbek r xde jd cm cte 2..hihi..kul 8, singgah mkn, xpasan ktne..smpai kt kuala nerang 2 kul 9 lbih, de yg duk kt masjid n de yg g umah sedare pak cik aku..tkt r plak nk serang g umah org smpai 1 bas..rpe2nye, bsr je umah org 2..1 bas, muatnye..kt c2, byk buah2, pe lg..mlntk r..huhu..sdap wei..de manggis, rmbutan, limau bali n langsat..durian dh abs msim plak..melepas..lbih krg kul 12.30, ktrg g masjid nk ambk yg singgah kt masjid..ktrg smpai kt umah pengntin lbih krg kul 1..smpai sne, ktrg dlyan bek r..mknan pn sedap2..prut ni je yg xlarat..hihi..
kul 2 lbih, ktrg b'tolak pulang..cian pgntin..nangis..aku plik gak, npe nangis,sedih ke ha??huhu..kn laki die de..mayb sdih sbab mak ngan ayh die, tgglkn die..lelagi jauh..ni nk g shopping plak..kt padang besar.. rse ltih wei, wlaupun ddk je.hihi..tdo r, pe lg..
smpai padang besar kul 4.30, ktrg leh shopping smpai kul 6 je..tp pnat gak r bjln..bwk byk brg..
rse sume nk bli..kul 6 lbih ckit, ktrg btlak blik, nk blik 2, de r plak org thailand nek bas ktrg, sbuk nk jual dienye asam..org xnk, die xnk kuar2..skt ati plak..xfhm bhse..uat slmbe je..ble blik 2, byk kali r gak bhnti cm pegi td..last skali bhnti kt prhntian bukit merah, solat jamak taakhir n mkn..pas2 msuk bas,borak2..pas2 syap.. tdo ag.. ade sorg pak cik aku ni, bini die tnye, bang ni ktne? die leh jwb.. "ntah, dlm bas agknye"hihi..sengal tol..huhu..die 2, asyk uat lawak je dlm bas..riuh rndh diuatnye..ble dh nk smpai 2, alang aku mle r bsing2..cmne nk trun ni..cmne nk bwk kuali r, loyang r, bunge r..die dh bsing2..mknan lg..buah2..dh bsing2..mse bli lpe plak kne trun highway blik..haha..sampai je kt tmpt ktrg nk trun 2, anjang aku pn smpai..trun r smbil bwk brg2 yg byk 2..lg skali cm pelarian..huhu..tp bez r..nnt, insyaallah nk uat trip ag..
tp xtau r ktne..kenangan wei, pnjat highway..klw nk g umah aku, leh r trun kt highway 2, klw lalu highway..aku 2gu kt bwh 2 k..hihi..

p/s : nnt gmbr aku update k..

Thursday, July 23, 2009


cute kn, bas ni..
tol2, cm mate org..
pndai r, org yg uat ni..
kretive sgt..

Kene kejar monyet..huhu..


anak monyet..comey..


semalam, adik aku g buang smph..
die g ngan fakhrul, mse die nk buang smph 2,
die nmpk ank monyet kt dlm tong smph 2..
die uat xtau je r..
ye r, ank monyet..
tbe2, die dgr suare monyet yg cm mrah2 2..
tp die xnmpak..
die trik r, fakhrul 2..
fakhrul uat xtau je..
die xnmpk monyet 2..
pas2 ble adik aku fatiha lari, bru die nk lri..
die 2, kn debab skit, lri pn lmbt r..
ibu monyet 2, kejar die..
mmg dh dekat sgt..
pucat2, mke die..hihi..cian tol..
dorg menjerit2 r..
sbek r, ayh aku ade kt luar umah ngah borak2 ngan alaong aku..
die ambk lasti, n lastik r monyet 2, bru la monyet 2, xkjar..
cian r kt dorg..
ibu monyet 2 ingt dorg nk ambk ank die..padahal nk buang smpah je..
hahahha..
tp yg klakarnye, fakhrul r..huhu..
lari dh r terkedek2, kne kejar lg..hihi..
tp comey je tgk die..


p/s : ati2 r ngan monyet k..huhu..


Wednesday, July 22, 2009

Bad day..



Arini, hri yg pling malang bg aku..
pe yg aku uat, sume xkne..
ade je r xkne ngan aku..
sume nk cmplaint..
asyk nk banding2 aku ngan org len..
biar r aku jd dri aku sndri..
lntk aku r, dri aku..
sbuk je..tension tol r..
eeeeeeeeeeeeee..sktnye ati..
lg2 yg sorg 2, cm sial je..
sbuk je..fkir dri bgus je..
org cmplaint die xleh..
sbuk je..aku tau r, xyh r nk sbuk2..nk ckp2..
btlkn dri dlu, bru r nk btlkn org..
mcm r, pndai sgt.. cm die je trbaik kt dunia ni..walhal..hmnnn..
tlggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggg.............
skt gler r..rse cm kne hris2 ngan pisau je..
rse cm nk trjun bgunan pn de..xtau r nk uat cmne..
aku nekad, mulai arini..
aku akn brusaha, brdisplin utk mnjayakan misi2 n mtlmt2 aku ni..
aku akn uat yg tbaik..
biar sume org 2, xbsg2..
sbuk hal aku ag..
aku rse ok je, xde yg truk sgt pn..
bdk bagng 2, ckp kritikal..skt ati tol r..
sdihnye r.. sume yg aku uat, sumenye truk bg die..
Ya Allah, bntu la, hmbamu yg lemah ni..
krg doakn aku brjaya k..
aku nk tnjuk kt dorg yg aku ni blh uat sume 2..
sdih r, kne hina ni..
xsganggup dh wei..

Align Center

Birthday sayangku..



arini, 22 Julai 2009 besday bf aku..
Ahmad Afif Bin Aman
genap r, 21 tahun..
Dh tua dh sygku ni..huhu..
Happy birthday sayang,
umur makin meningkat, mknenye kne lbih matang k..
hney doakan bie,
semoga panjang umur & dmurahkan rezeki,
hidup sentiasa tenang dan ceria,
impian mnjadi kyataan dan berjaya dalam hidup..
aminnn..
Love u so much!!!


Lagu ni, khas untuk Ahmad Afif Bin Aman















Imran Ajmain - Selamat Ulang Tahun Sayang

Yang tulus ikhlas
Ingin sekali sekala dirinya dibalas
Walau hanya dengan dakapan di angin lalu

Yang selalu memberi
Ingin sekali sekala jadi penerima
Cukup dengan salam dan manis doa

Prechorus:

Aku ingin kau merasakan hebatnya cinta
Dan leburkan saja serpihan calar derita

Chorus

Selamat ulang tahun sayang
Kini kau bersayap, pergilah terbang
[ Selamat Ulang Tahun Sayang lyric found on www.lirik.tv ]
Rentaslah langit cita cita mu
Harap nanti kita ‘kan bertemu

Selamat ulang tahun sayang
Janganlah engkau tak terbang pulang
Ku nanti penuh kerinduan
Selamat tinggal, selamat jalan

(Strings Bridge)

Prechorus

Aku hanya inginkan engkau setia
Kerana setia yang mencipta bahagiamu

Chorus


xnk uat ag..

kul 11.58, reminder hdset aku bunyi, aku leh uat xtau je..
aku ingtkn btri nset aku low..
aku biar je r..ye r, no dh kne bar..xde r pgang nset sgt..
dua2 plak 2, kne bar..huhu..
biase r, cuti..sgkek ckit..gyut pn, pkai ayh akunye nset, almaklum r, free..
pkai 1+5.. xheran r ayh aku, aku gne lme pn..
mlm td, aku bz ckit, uat keje yg sir bg kt aku..
part time nyer..aku leka, uat pwer point 2 r, yg leh uat aku lupe..
sblum 2, aku de call die, tp die nk tgk tv..
die ckp, call pas aku ciap keje..
aku series, mmg xingt besday die smlm..awl bln july, aku kre lmbt ag..
tbe2 dh smpai je besday die..cepat tol..
klw aku xuat reminder, xtau r..pe r aku ni kn..
sori syg, hney xsgaje r..ble aku dh pasan 2, aku cepat2 r call die..
cian die, dh tdo..aku rsau je klw die xjwb aku call..sbek die jwb..
aku trus wish kt die, die blh tnye pe??die ckp, die xdgr..
aku ingtkn die men2..pas2, die ckp aku org yg ke-3 wish kt die..
sdih gler..aku tnye, spe yg wish 1st, die ckp kwn die..dua2 prmpuan..
lg r skt ati aku ni..rse begang je kt dri sndri..pas2, die ckp, xde r..
hney 1st..die pn, xingt bezday die..kwn2 die, rmai xtau no bru die..
aku rse lega ckit..tp aku xpuas ati, npe aku leh lupa..
xprnah aku lpe besday die..trukkann??
aku hrp, thun2 akn dtg, aku xkn uat kslpn yg sme ag..




sowi..

Hye kwn2..
sori r, dh lme x update blog ni..
busy skit r..
ni baru de ksmptn nk meluahkan perasaan kt blog ni..
sedih, gembira sume de dlm mse aku busy ni..
skt ati pn de..
pnat, cm2 ag r..
Rndu pn de..rndu kt abe yg jauh 2..hihi..
rndu nk bce blog kwn2..2 r, on gak blog ni..
rndu nk blk poly...
rse dh bosan dh, cuti ni..
wlaupun byk bnde yg aku uat mse cuti ni..
tp lme sgt r cuti..2 r, ngada2 kn, ble de klzz, sbuk nk cuti..
ble dh cuti, rndu plak nk study..
ni r manusia, xreti b'syukur..
huh..astagfirullahalazim..
aku bersyukur ngan ape yang Allah berikan pada aku..
sume bnde yg brlaku, psti ade hkmah di sebaliknye kn??
Daa..



Wednesday, July 8, 2009

Tiada Perempuan yang Mahu Berseorangan


Apa yang Lelaki Mahukan








































Apa yang mereka cari sebenarnya?

Lelaki merupakan makhluk yang lebih tertarik pada fizikal dan kerana itulah gadis yang lebih cantik akan mendapat perhatian mereka. Bila seorang lelaki ingin menjalin perhubungan yang lebih serius, mereka mula memikirkan perkara lebih sekadar rupa yang cantik. Mereka mula mengambil serius mengenai personaliti kamu dan bagaimana kamu berdua serasi bersama.

Tapi kamu juga mungkin perlukan beberapa aspek “sedap mata memandang” untuk menarik perhatian mereka. Mereka mungkin tak tunjukkannya serta-merta, tetapi lelaki memang tertarik pada wanita yang kelihatan cantik. Berikut merupakan beberapa ciri yang mungkin mampu mencuri perhatian mereka:

  • Wajah yang cantik Ini benda pertama yang mereka lihat dan jika mereka sukakan apa yang dilihat, ia mula mencuri perhatian mereka. Pastikan muka kamu sentiasa bersih dan mekap kelihatan ringkas. Mereka pasti perasan jika kamu bermekap tebal. Kebanyakan lelaki sukakan wajah yang lebih semula jadi.


  • Gerak tubuh dan bentuk yang menarik. Bentuk tubuh yang cantik terletak dengan beberapa gerak tubuh merupakan kombinasi yang tepat untuk mendapatkan perhatian mereka. Selalulah bersenam di gim dan amalkan pemakanan yang sihat dengan membanyakkan sayur, buah dan bijirin kerana ia akan membantu kamu kekal cergas.

  • Senyuman yang manis. Senyuman yang manis membuatkan wajah gadis itu lebih berseri. Senyum selalunya berjangkit dan tak pernah gagal menarik minat seorang lelaki. Jadi kalau kamu mahu dia memandang kamu buat kali kedua, berikan padanya senyuman termanis kamu. Tunjukkan padanya yang kamu pun tahu berseronok!

  • Personaliti yang berkeyakinan. Sesetengah lelaki sukakan ciri-ciri tertentu pada wanita. Mereka mungkin tertarik dengan keyakinan kamu yang tinggi dan mahu mengenali kamu dengan lebih lanjut. Jadi buatkan dia meminta nombor telefon kamu dengan lebih berkeyakinan terhadap diri kamu.

  • Sentiasa positif. Siapa yang mahu berteman dengan seseorang yang murung dan asyik muncung aja. Lelaki mahukan perempuan yang tabah, berkeyakinan dan sentiasa positif. Mereka perlukan seseorang yang mampu menyokong dan percayakan impian mereka. Seorang wanita yang sentiasa ceria dan bersemangat pasti merupakan impian setiap lelaki.

Tuesday, June 30, 2009

Q'RIZZ Hair Studio


Hye kwn2..nk cite ckit psl Q'RIZZ Hair Studio ni, kedai ni uncle akunye..Skrg ni, aku jge r, nk abskn cuti sem..skrg bru beroperasi di Subang. Ni krenye cawangan die r.. Kt Kerteh ade gak Q'RIZZ ni. Kt kerteh ni mle2 ditubuhkan .Klw rse nk ptong rambut, basuh rmbt, rebonding highlight, colour.. yg brkaitan ngan rmbut, leh r dtg kt cni.. kt cni de facial gak.. datang r k..hihi..

Alamat Kerteh :
Lot 55, Bandar Baru Kerteh,
24300 Kerteh Kemaman,
Terengganu Darul Iman.

Alamat Subang :
17-B, 1st Floor, Jalan Uranus,
AG u5/AG, 40150 Subang Pinggiran,
Selangor Darul Ehsan.




Logo Q'RIZZ


Banting Q'RIZZ..
Harga berpatutan k..

Banner disebelah kiri



Banner Q'RIZZ disebelah kanan

Zaty bg award..thank ya..


a) Copy badge "Vespa blogger Award Friendship" di atas untuk diletakkan di blog andayuhuu.

its done Zaty .. ;-)


b)Link / ceritakan kembali siapa yang memberikan award ini kepada anda.

Nur Izzati Bt Mazli. Tinggal kt Klang, tp xpasti r nme tman tu..huhu..Cmey orgnye, kcik2..Die ske kt acap die..hihi..dlu die bljr kt UITM merbok n skrg dpt smbg degree kt UITM Dungun..
Die ni 2 pupu aku..tp ktrg rapat r..Die pndai cri duit lbih, die business on9..nk beli baju, kasut n handbag blh r cri die ni..eh promote plak..(terlebih sudah).


c) Setiap blogger mesti menyatakan 10 fakta/hobi diri aduh diri aku plak?

1) cmey..hihi..xde r gurau je..
2) ske ketawa
3) Ske tgk org..
4) Tgh dilamun cinte..wawawa...
5) Setia tau..
6) Belum berkahwin.
7) xksh klw org nk ckp pe, yg pntg happy..
8) Ske jln2..melancong..beznye..
9) Ske mgelamun..fkir mse dpn..huhu..
10) ske berbual2 ngan spe2 je r yg sudi..hihi..


d) Anda perlu memilih 6 penerima award seterusnya dan menyatakan nama mereka di blog anda

1) Cayangku (Eppy)
2) Eifa
3) Jirah
4) ija
5) Nadia
6) K.awe

Tagged Dari ZATY

1. apa perasan sekarang
Teringat kt my hubby yg cmey..huhu..rndunye..
Bosan r, customer xde ag..

2. saya nak makan
Pizza..sdpnye..
Nasi ayam
Tomyam ngan telor bungkus..Hmnn lpar r..

3. saya x suka
Orang yang suke mereka-reka cite. Bende yg xblaku, diuat2 cite..
Orang yg suke ckp besar, padahal xde bnde pn..nyampah aku..



4. impian saya
Nak abs diploma n grade cpt2..
nak sambung degree
nak rumah banglo yg mewah n cntk, nk duk kt c2 je..bezzznye..
nak g haji bwk mak n ayah aku skali..
Nak bersama ngan orang yang aku cyg, slamenye..
"Ahmad Afif Bin Aman"


5. haiwan yg saya tidak suka
Ular
kodok..geli r..

6. saya harapkan
dapat membanggakan keluarga
jadi perempuan solehah
berjaya dalam hidup

7. jika boleh diputarkan masa
nak bljr btl2..xnk men2..
dpt pointer yg tggi setiap sem..

8. saya pada 10 thn akan datang
isteri orang
ank 2 orang..sekrg2nye r..
de kete sndiri..

9. hp saya adalah
byk r..
nak grade
nak sambung degree
berjaya dlm hdup..
nak kwenn..hihi..
nk ade baby yg cmey2..

10. saya pernah bercinta sebanyak
8 kut..huhu..

11. saya suka pada
kasut, beg n baju

12. kawan2 saya
bijak2..xde r cm aku, bjak gak tp ckit..waaa..
baik hati..
happy slalu..

13. pernah dikhianati
mse pas SPM..skit wooo..

14. apa yang hendak dilakukan terhadap org yg mengkhianati anda
campak dlam perigi..biar dh xjmpe lgsg..klw xslh disisi undg2..
hantuk pale die kt dinding..hihi..kejamnye..cm die gak kn..


15. senaraikan 8 orang untuk di tag
nak 6 je leh??
cayangku (Eppy)

jirah
eifa
ija
nadia
k.awe

G Teluk Senangin

Ari sabtu lps, ktrg 2 family g teluk senangin..family aku n family mak cik aku..sje2 je jalan2..tmpt 2, bg aku ok r..style cm camping r..bez r, dkat je ngan pantai..ktrg smpai sne lbih krg kul 5 r..smpai je sne, ktrg trus g mndi kt pantai 2, bez..

time dorg ngah mndi mse ptg bru smpai..


Mlm 2, ktrg uat BBQ depan chalet..Diiringi ngan karaoke dr remaja2 dr Teluk Intan yg bercuti di c2.. de suare yg bez..de plak suare sdih gler + sumbang..huhu..Krenye bkn menyumbangkan lagu, tp mensumbangkan lagu..hihi..(ish, xbek r..xmau.. xmau..)



hdupkan bara..

hmn..sedapnye ayam ni..


Khusyuknye r ayah..snap gmbr pn xpasan..


Hallo..pgang kipas je k..hihi..


Ayh aku n adik aku kt tepi pntai..
Tgk pak cik memancing..



ayam dh ciap, sate plak..






























Dah ciap pn.. time 2 eat..ala, yg dh mkn 2, ckup2 ye..hihi..

ermm..selesai gak akhirnye..

Kenyang sgt mkn mlm 2..lg2 diiringi ngan music yg kre ok la..hihi..
mlm 2, g memancing plak..Esknye, g mndi lg..
tgahari check out..pas2 jln2 g lumut n beli ole2..pas2 pulang..

Monday, June 29, 2009

Bezzznye...

bru sampai ni..


nk balik dh..


26hb June, dpt gak aku jmpe buah ati aku ni..ye r, dh lme xjmpe..xplan pn nk jmpe..dh alang2 die dtg KL nk ambk akk die, blh r jmpe..wlaupun kuar skjap n 2gu die dr kul 4 smpai kul 5 coz ksesakan lalu lnts, aku rse happy sgt2..pasni, xtau r ble blh jmpe lg..

Tuesday, June 23, 2009

OOpsss..pengalaman jadi ustazah..


Tgk yg blkang 2..rjin kn??


Tgk 2, nakl x??



hii..rndu plak kt blog ni, dh bpe ari xon9..hri ni free skit, blh r nk cter ckit pglmn jd ustzh kt SRA Kampung Sungai Serai..(haha...xblh bla..boldkn lg..hihi..)dkt je ngan umah aku.. g jln kaki je..Mle2 rse tkt gak, ye r, mne prnh mgjr..tp dh mak cik mntk tlg gntikn die..ganti je r..poket msuk gak..hihi..

Mse aku g sek 2, sume bdk2 yg de kuar klz..tgk cmm plik je..lg r aku glabah..

Aku msuk klz, dorg bg salam.. "Assalamualaikum ustazah.." (hihi..ustazah ke?? cm klkar je..) dorg bce doa bljar..( sjuk ati aku wei, bce doa..bkn sng kte nk uatkn..bgus2..)aku ajr drjh 2, so aku pn kne jd cm bdak 2 r.. kne mgeja, bace rmai, melukis n byk ag r.. (bkn pndai melukis pn..bedal je..hihi..)Ajr dorang mmg srnok, tp pning..(aduhhh skit kpala..hihi..) Blh plak dorg nyanyi lagu farhana..aku ckp r, "eh, mne leh nyanyi lgu 2, kne nyanyi lagu nasyid.. dorg nyayi lgu teman sejati plak..(alamak, dorg nyayi plak..mati aku..hihi..) aku gurau je, dorg nyanyi tol2 plak.

Time mengajar, smpai men kjar2 plak ngan bdak2 2..nakal gler..yg gurlz..ok r, sng nk handle n rjin..yang boyz..nau'zubillah..ssh nk dgr kate..men bling2 stokin r, men smbur2 air r..ble kte ugut "ustzah rotan kang" dorang blh ckp "ustzah, sy nk kne rotan".. pe lg nk ckp..(grammmnyerrrr....)knon nk tkutkn dorang tp cm2 plak..cm2 krenah..dorang asyik nk b'borak je..

Ade plak sorg dlam klz 2, die spatutnye kne hntr sek khas, tp parent die hntr sek biasa je..mle2 aku xtau..mak cik aku xckp plak..aku suh r sume kuarkan buku, yg len kuarkan..die x..ble aku tnye mne buku, die ckp kt dlam beg..aku plak yg kne kluarkan buku die..bdak2 2 ckp die 2, OKU..aku ckp r "ish, xbek r ckp cm2..dosa.."(rse nk glak pn de..skati dorg je nk ckp pe kn??) Die ni,ciap bwk prmainan lg..bwk lori, kereta..Die men r ats meja..Aku bg die uat keje, yg biasa mak cik aku bg..die xnk..die sbuk nk men je..aku pjuk r die..(meh, ustzh pgangkn tgn, kte uat sme2 ye..diekn pandai..) AKu asyk r puji die, bru r die nk uat.. (hmnn..lega, rsenye die uat gak..hihi..)

Dorg 2, sume aktif2..(penatnyerr r..) Bila kte suh bce, rmai yg angkt tgn..(sronoknyer r..cm sume bg tmpuan..huhu..) tp, ble suh g dpn suh bce..die ckp.."ala, xtau r" (grammnyerr..td beiya sgt..)..aku suh r die msuk, blh plak die ckp.."ustzh ni bek r, xde mrah2" (die xtau dlm ati 2, rse nk jerit je..hihi..) ble time rehat, lju je..ape lg, bce doa r lg r..hihi..ble loceng dh bunyi, sume msuk klz, blh plak die bwk ladybird n belalang..( tp cmel wei, ladybird 2..rse cm nk mntk kt dorg je..tp nk jga statuskn...hihi..ustazah r knonnye..huhu..)

Ble dh kul 5pm, aku suh r dorg ambl wuduk 4 org, 4 org..ble time smbhyg 2, blh plak men tolak2, men2 smbur..aku dh xtau r nk handle cmne..(pning pale rse cm nk pcah je wei..)..kul 5.30pm, (krringgggg...) loceng b'bunyi..aku suh dorg bratur n bce doa nk blik umah..(lju je wei, nk blik..sng plak dgr kte..ble ckp psl len, xnk dgr kte..) dorg kuar n salam aku..tkjut gak aku..(rse dhrmati wei..hihiu..)

Ptg 2, aku bsuh kete depan umah.. de plak sorg bdak 2, lalu.."hai ustazah".. tkjut wei.. ( ustazah ke?? haha..) td, mse ambk adik aku blik sek pn, de yg tgur lg.. (mlu wei, ustazah pe cmni??hihi..)
So, kne jge r pnmplan ckit..hihi..that all..

2 r pglman aku mlyan krenah2 bdak kcik ni..wlaupun pnt, tp aku sronok mgajar dorg ngan byk krenah..wlaupun dorg nakal, tp dorg mnje..hihi..( so, sweettttt...)

Tuesday, June 16, 2009

Takut + Risau + gerun..

takutnye..esk result kuar..
xtau r cmne..
hrp2 ok r..
Nak tdo pn xsng..
aku asyk mengira jam je..
risau weh..

Monday, June 15, 2009

Tension!!!!

Hari ni, aku t'tkn sgt..bnci tol..
sumenye xkne..
aku pn xtau r..
ckp 2 slh, ckp ni slh..sumenye xkne r..
xfham aku dibuatnye..
Aku cbe gak nk fham..tp ntah..sumenye slh aku kut..
Hmn..sdih tol r..
rse xsggp r nk lalui arini..xtau r smpai ble..
sunyi tol..skt ati sume de..xtau r nk ngadu ngan spe..
TENSION!!!!

Sunday, June 14, 2009

Ciri Gadis Yang Bukan Favorite Untuk Dijadikan Isteri



Cbe korg bce ciri gadis yang bkn favorite lelaki utk djadikn isteri ni..
de x sme ngan korg..Aku rse mmg btl kut..xtau r..hihi..


Sebuah penelitian yang dilakukan oleh jurusan psikologi (ilmu jiwa) pada Fakultas Adab (sastra) di Universitas Zaqaqiq, Mesir dengan judul: “Kepribadian Remaja Putri, Tata Cara kesiapan Jiwa dalam Menghadapi Pernikahan, dan Masa Perubahan Jiwa Pasca Nikah Secara Khusus” menyimpulkan ada 9 tip gadis yang tidak diminati oleh para pemuda:

Pertama: Gadis Pencemburu
Pencemburu adalah sifat pertama kali yang dihindari oleh para pemuda dari calon istri-istri mereka. Cemburu disini bermakna keraguan. Para pemuda itu menuntut adanya sebagian sifat cemburu yang memperkuat ikatan cinta, akan tetapi mereka menolak ketidak percayaan (keraguan) yang menimbulkan petaka dalam kehidupan rumah tangga. Mereka menginginkan kepercayaan dari para istri mereka, dan tidak suka jika mereka menceritakan atau mengungkap setiap langkah yang dilaluinya.

Kedua: Gadis Egois, cam menjadi ratu
Adapun gadis yang kedua adalah gadis yang egois, ingin berkuasa, menginginkan dari suaminya segenap kecintaan, ketundukan, dan kepasrahan hanya kepadanya saja. Dia akan marah jika melihat suaminya lebih mementingkan orang lain atau mencintai selain dirinya. Seperti cemburu kepada kerabat suami, atau teman-temannya. Perbuatan ini kadang menimbulkan banyak permasalahan. Dengan sikap seperti itu, dia telah mempersempit kepribadian suami, dan menyebabkan timbulnya permasalahan dengan kerabatnya. Dengan sikap seperti itu, dia telah menjadikan suami benci dengan kehidupan rumah tangganya. Sikap yang demikian tidak termasuk cinta, tetapi ambisi kepemilikan dan penguasaan. Maka wajib bagi gadis ini untuk menyadari bahwa mereka adalah kerabat suami, yang tidak mungkin ia bebas lepas dari mereka, begitu pula sebaliknya mereka tidak mungkin bebas lepas darinya.

Ketiga: Gadis Durhaka
Yaitu istri yang tidak ridha dengan kehidupannya. Dia senantiasa membangkang pada suami dan menggerutu tentang segala sesuatu. Dia tidak bersikap qonaah (menerima apa adanya), senantiasa menginginkan tambahan dan lebih. Dengan sikap seperti ini, dia telah menekan suami hingga mau memenuhi keinginannya. Dia tidak peduli darimana sang suami bisa memenuhi berbagai tuntutan itu, dan bagaimana ia bisa mendapatkan harta tersebut. Dia adalah jenis istri perusak. Dia hanya mencari untuk diri dan kebahagiannya sendiri, terutama harta, bukan cinta. Dia tidak menjaga suami atau rumahnya. Biasanya keadaan yang seperti ini berakhir dengan perceraian.

Keempat: Gadis yang cuek dan masa bodoh
Gadis ini tidak layak disebut sebagai seorang istri. Dia sama sekali tidak menaruh perhatian pada suami, tidak juga pada rumahnya. Tidak berusaha memenuhi kebutuhan suami atau permintaannya. Di sini sang suami merasa bahwa si istri tidak mencintainya, atau tidak menganggapnya. Kadang yang demikian membuat sang suami bersikap kasar kepada istri sebagai usaha untuk meluruskannya. Akan tetapi jika sang istri memiliki sifat seperti ini, maka akan sulit merubahnya. Hal ini menjadikan sang suami tidak menaruh perhatian terhadap istri, tidak mesra dengannya dalam segala hal, dan bisa menyebabkan perpisahan. Maka mulai sekarang seharusnya istri mulai memberikan perhatian terhadap suami.

Kelima: Gadis yang Kekanak-kanakkan
Yaitu gadis yang senantiasa tergantung pada ibunya, dan terus terikat dengannya, bersandar kepadanya dalam segala hal. Dia bertindak dengan malu, tidak mampu mengemban tanggung jawab. Kebanyakan ibunyalah yang memberikan keputusan dan berkuasa pada seluruh urusan rumah. Maka sang putripun bersandar kepadanya dalam segala hal seperti apa yang dia kerjakan saat masih kanak-kanak. Dengan sifat seperti itu, dia tidak layak menjadi seorang ibu bagi putra-putranya, dikarenakan putra-putranya akan menjadi pribadi-pribadi yang terputus, tidak utuh. Adapun sang suami, maka ia merasa seolah-olah telah menikahi ibu mertuanya, karena dialah yang mengatur segala keperluannya. Maka wajib bagi para gadis untuk belajar memikul tanggung jawab dan berbuat secara dewasa.

Keenam: Gadis yang meninggalkan Tugas Rumah Tangga
Kebanyakan gadis seperti ini adalah gadis yang bekerja (wanita karir). Akan tetapi, ada perbedaan antara istri yang bekerja dan istri yang pergi meninggalkan tanggung jawab rumah. Artinya ada banyak istri yang bekerja, tetapi mereka dapat melakukan segenap pekerjaan rumah tangga dan memberikan perhatian terhadap berbagai keperluan suami dan anak-anak mereka. Pekerjaan mereka tidak membuat mereka durhaka terhadap keluarga. Maka istri harus menyeimbangkan antara pekerjaan dengan suami dan anak-anaknya. Janganlah pekerjaan membuat keluarga terhalangi dari perhatian dan kasih sayangnya. Sehingga sang suami merasa kehilangan kemesraan, akhirnya timbullah permasalahan diantara mereka.

Ketujuh: Gadis yang Lemah
Yaitu seorang gadis yang terbiasa pasrah terhadap keadaan di sekitarnya, apakah terhadap keluarga atau teman-temannya. Dia sangat lemah untuk bisa mengambil keputusan dengan dirinya sendiri, tidak berusaha mengadakan musyawarah atau menampakkan pendapat apapun. Kepribadian yang lemah, penurut, dan tidak terbiasa memikul tanggung jawab. Kebanyakan penyebabnya adalah keluarga, yaitu dengan sikap keras sang ayah, dan diamnya ibu. Maka sang suamipun kehilangan teman yang bisa memberikan nasihat, atau masukan-masukan dalam berbagai urusannya.

Kelapan: Gadis yang membuat was was
Yaitu gadis yang menggambarkan suaminya dengan gambaran yang terburuk. Sebagai contoh, jika suami terkena penyakit mulas, maka sang istri membesar-besarkanny a serta meyakininya bahwa sang suami menderita usus buntu. Jika panas sang suami meningkat dia berkata bahwa dia telah terkena demam. Jika sang suami terlambat, dia berkeyakinan telah terjadi kecelakaan atau terkena sesuatu yang tidak disukai. Istri semacam ini akan mendorong suami untuk selalu was-was dan berkhayal macam-macam serta selalu khawatir.

Kesembilan: Gadis yang Sok Sempurna
Yaitu gadis yang berambisi untuk mengerjakan sesuatu dengan benar, dan terlalu berlebih-lebihan di dalamnya sehingga sang suami dan orang-orang yang tinggal di sekitarnya terkadang merasa jengkel. Sifat seperti itu membuatnya fanatik buta dalam kehidupan rumah tangga. Dia menginginkan kesempurnaan dalam segala hal. Jika pergi salah seorang teman maka harus membawa hadiah berharga dan mahal dibungkus dengan bungkus yang mewah dan seterusnya. Sifat seperti ini dimungkinkan akan membuat suami melakukan respon yang mungkin bisa menjadi seorang laki-laki yang keras dan menolak apa saja yang dilakukan istri, sekalipun perbuatan itu untuk kepentingannya, dan dia tidak lagi mementingkan keridhaan istrinya.

Ha, de sme x??
klw de, kne ubh r erk..
nnt ssh..huhu..

Thursday, June 11, 2009

Keliru


URUSAN PENGAMBILAN PELAJAR
POLITEKNIK KEMENTERIAN PENGAJIAN TINGGI MALAYSIA

Sektor Pengurusan Politeknik
Jabatan Pengajian Politeknik Dan Kolej Komuniti, Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia



BUTIRAN PEMOHON
NO. KAD PENGENALAN 911001106059
NAMA PEMOHON MOHAMMAD FAIZ BIN MOHAMMAD PAUDZI

STATUS PERMOHONAN
KEPUTUSAN PERMOHONAN ANDA BERJAYA
POLITEKNIK POLITEKNIK PORT DICKSON, TELUK KEMANG
PROGRAM DIPLOMA KEJURUTERAAN MEKANIKAL (PEMBUATAN)
SESI KEMASUKAN JANUARI 2010
TARIKH TAWARAN 11/06/2009
Anda dikehendaki mencetak dokumen berikut :
1. Surat Pengesahan Tawaran
2. Panduan Menghantar Borang
3. Borang Jawapan Tawaran (BJT-SPPoli)
dengan menekan butang di bawah.

Sekiranya komputer anda mempunyai perisian WINDOW POP-UP BLOCKER, pastikan
perisian tersebut DISABLE bagi membolehkan proses cetakan dapat dilakukan.



ATAU


MOHAMMAD FAIZ BIN MOHAMMAD PAUDZI ( 911001106059 )

TAHNIAH..!!, ANDA BERJAYA.

IKM

:

MALAYSIAN INSTITUTE OF AVIATION TECHNOLOGY

Kursus Yang Ditawarkan

:

G22 - SIJIL PERAKUAN PROFESIONAL TEK. PENYELENGARAAN PESAWAT UDARA

Tarikh Lapor Diri
:
12/7/2009
Surat Tawaran dalam proses penghantaran.
Hari ni, result rayuan poli kuar..aku bgn2 tdo je, g cri laptop..cm org ngigau je..Permohonan die berjaya..Die dpt kos Dip. Kejuruteraan Mekanikal (Pembuatan).. Adk aku gak dpt Sijil Perakuan Profesional Penyelenggaraan Pesawat.. usahasama IKM ngan UNIKL..Sekarang ni, aku keliru sama ada adk aku nk msuk poli @pun ikm..ble fkir2 blk, Poli Diploma n ikm sijil je..Pas2 byrn pun berbeza..psl byrn 2 xksh sgt r..aslkn ok..Klw blh aku nk yg terbek r utk adk aku..ni je r, stu2nye adk lelaki aku..klw blh aku xnk die terslh plih..wei, tlong r aku.. plz..

Wednesday, June 10, 2009

... Birthday Fatiha.. (Adik aku no 3)


10 June gnap r umur adk aku yg sorg ni 13 tahun..dh bsr2 adk aku sumenye..mknenye aku pn mkin tue r..alamk..Wlaupun aku slalu gduh ngan die, aku ttp syg kt die..cm adk2 aku yg len gak..Die ni, len skit..grang, pas2 cpat mlnting..2 r, aku ske cri psl ngan die..hihi..bkn pe, nk rpatkn hbgn sltrrahim..huhuhu..Skrg ni, die xde kt umh, so ktrg celebrate birthday die lmbt r ckit..die tdo umah auntie aku kt Cheras.. ye r, cuti2 sekolah ni, brjln r..Aku doakan die brjaya dlm hdup dalam ape bdg yg diceburi..Aminnn...

Monday, June 8, 2009

To my friend

Wednesday, June 3, 2009

Watch "syurga Cinta"

Ni, pas abs tgk wayang..smpat lg dorang ni pose kt kete kcik ni..


ha, rse2..sblh aku ni spe??

Ktrg tgk wayang kt Mid Valley Megamall..ni kt dlam panggung..nk 2gu cite bmule..smpat lg aku n k.ya posing jap..cite ni, bg aku bez r..lawak, sdih, romantik pn de..

Hari Sukan Adik

..Aku n k.ya..

aku g sukan, dpat gak aku jmpe ngan kwn aku..nama die, Indah Nurani..
Ni cousin aku..die ni nakal gle..nama die Mohd Zahrul Ridzuan..die ni, time org ngah perbarisan, slamber die je xikut same..die leh mkn aiskrim kt bwh khemah..dh abs mkn, bru die g..slaumber gle..

..Ni kwn2 die mse lari 4 x 200m..

ni r adk aku..name die Nurul Farahuda.. sukan kali ni die dpt 5 hadiah..sume acara yg die masuk sume mng..mse ni, die xbpe shat sgt..tp ok gak..

..Bercuti ke Melaka..


..Menunggu turn nak nek Menara Taming Sari..
zathiel, aku n maz..time ni, eshta xsmpai lg..

..Berehat di Taman..






..Ni gambar aku kt Dataran Pahlawan..Masa ni, ktrg baru sampai melaka..pnat..

Aku g melaka ngan zathiel n maz..eshta, 2gu ktrg kt melaka..ktrg nek bas kul 8 mlm..
ktrg sampai kt sne lbih kurang kul 10 mlm..smntara 2gu cousin maz nk bwk ktrg g cri hotel, ktrg g mkn dlu..lapar..Sampai je kt sne, ktrg cri hotel..esknye, bru ktrg bjln2 kt melaka..




Sambil menyelam, minum air..hihi..

Sori r, dh lme bru nk cite..Masa cuti raya cina ari 2, aku ngan kwn aku masa prktkl, g kedah coz nk g kenduri kwen akk office ktrg..nama die Nurul Shafinaz..sblum bertolak, aku g duk umah sewa akk lia..ktrng brtlak kul 3 pagi..ktrng g berlima..aku, k.lia, k.ogy, mok n khai..

Semasa perjalanan sume b'jln ngan lncr..cume mok ngntuk ckit..sebek de khai, leh ganti drive..die tdo, smpai tgn t'jtuh kuat pn xsdar..ktrg glak pn xsdar..ye r, pnat kut..siang 2, abg die kwen..msti r bz..mlm 2, aku xtdo, wlaupun ngntuk..tkut r klw drg bwk lju..ktrg trus g alor setar..sampai alor setar kul 6 lbih..ktrg g masjid tuk solat subuh n bsiap2..

time ni r, sambil menyelam minum air..hihi..sebelum g kenduri umah k.shafi, drg b'pkat nk g jln2 dlu..aku b'pcah ngan dorang, coz aku g jmpe, buah ati aku..hihi..ye r..jauh r katakan..susah nk jumpe..2 r, smbil mylam minum air.. tapi xde r lme ktrg dapat jlan sesama..coz ktrg nk g knduri..tapi ok r, drpd xdpat jmpe lgsg..walaupun sekejap, tapi sronok r..hihi..

ktrg sampai Sungai Petani dalam kul 2 lbih r..tp sgan gle, ktrg ngan slmbe je pkai jean g knduri..ktrg bwk je bju kurung, tp bju dh kdut2, sgan r nk pakai..mase ktrg smpai 2, pgntin ngah mkn, kire ok r kn..trus dpat jmpe k.shafi..lme gak r ktrg kt c2..snap pic..mase blik 2, khai xde..die pn cm aku gak..sambil mylam minum air..die g jmpe awek die n die blk nek bas ngan awek die..so, ktrg tggl ber'empat je r..

Ktrg ingtkn, time blik 2..nk g jln2..tp kete mok problem plak..sparepat xde so, kene 2gu esk..ktrg menetap r kt taiping..ingtkn nk mntap dekat ckit ngan kl..tp dh rosak, nk uat cmne kn..esknye 2, slpas siap sume..kete dh ok..ktrg pn b'tolak pulang..dh jauh ktrg jln, tbe2 kete mok problem lg..nk xnk..ktrg trpakse r patah blik..dh r jauh..ktrg bhnti dlu nk mkn..lpar..

mase 2, aku rse nk nangis je..ye r..esk 2, aku de klaz..aku b'doa je r..smpai je kt workshop 2, pomen 2, trus tgk pe yg xkene..lme gak r..dh ciap 2, ktrg bkn trus blik..ktrg jln2 dlu, nk pastikan kete 2 ok..lbih krg kul 5, ktrg b'tolak pulang..alhamdulillah, sumenye ok..dorang trus hntr aku kt umah..aku sampai kt umah lebih kurang kul 10 mlam..walaupun byk dugaan yang aku lalui..aku rse srnok coz dpat byak pglman suka n duka..hihi...that's all..

Mitos & Fakta Dalam Percintaan




Percaya kepada perkara yang melibatkan mitos mahupun berunsurkan cerita dongeng adalah lumrah kehidupan manusia hari ini. Lebih-lebih lagi pasangan yang sedang mabuk bercinta.

Padahal, terdapat beberapa mitos yang belum pasti kesahihannya, bahkan kadangkala menyesatkan.

Pandangan yang memesongkan ini juga kerap kali berlaku dalam hal yang melibatkan pertikaman lidah atau perang mulut di antara dua pihak, sehingga menyebabkan berlakunya kekerasan dalam perhubungan.

Akibat mitos, ramai wanita menjalani kehidupan tanpa rasa bahagia dan tidak berdaya lagi melawan kudrat kejantanan si lelaki, meskipun ia terjadi berulang kali. Klai ini mari kita berkongsi sebahagian mitos tersebut.

MITOS: Cemburu mahupun kekerasan yang seringkali dilakukan pasangan merupakan suatu bentuk perhatian kepada kamu. Sikap dan kelakuannya itu juga dapat dijadikan bahan bukti atau tanda cinta yang telus dalam melayari dunia percintaan berdua.

Fakta: Cemburu ada batasnya. Itu bukan namanya cinta sejati atau bukti kasih sayang yang begitu mendalam terhadap kamu. Malah, si dia berupaya mengongkong kamu agar patuh, tunduk dan sentiasa menurut segala kemahuannya.

MITOS: Korban kekerasan atau sanggup membiarkan diri dikotak-katikkan semata-mata untuk memuaskan nafsu cintanya. Korban diri ini bukan sahaja dapat membuktikan sejauh mana cinta kamu terhadapnya malah menjelaskan tahap kesetiaan yang begitu mendalam. Jadi, korban diri sendiri menyebabkan punca berlakunya kekerasan.

Fakta: Pasangan akan tetap melakukan kekerasan itu meskipun kamu tidak pernah membangkitkan sebarang kesalahan mahupun tiada sebarang punca yang berbangkit. Kadangkala, dengan cara menyalahkan diri kamu, pasangan berupaya membela diri dan melemparkan kesalahannya dengan cara melakukan keganasan seksual.

MITOS: Jika si dia mula memohon maaf di atas segala kesalahan yang dilakukan ke atas diri kamu sehingga dia bersumpah tidak akan mengulangi perbuatan itu lagi, maka kamu berasa sudah aman dan meletakkan kepercayaan 100 peratus kepada dirinya bahawa dia tidak akan mengulangi perbuatan lama itu lagi.

Fakta: Kebiasaannya, titik hitam yang masih bertapak di dalam hati seseorang pasangan akan kembali pada pola lamanya. Sesudah melakukan kekerasan atau melepaskan geram yang tiada sebabnya, si dia seringkali meminta maaf dan berjanji tidak akan mengulanginya lagi. Oleh itu, kamu harus waspada kerana janji-janji itu begitu sulit untuk dipercayai.

MITOS: Setelah melakukan kekerasan kepada diri kamu, si dia dilihat semakin mesra. Sehingga adakalanya kamu berserah sahaja segala perbuatan yang dilakukan, tanpa rasa marah dan kecewa.

Fakta: Ini merupakan salah satu pandangan yang begitu memesongkan. Sekiranya kemesraan yang dilemparkan itu berterusan, dia patut dipuji, tetapi sekiranya ia terhenti di tengah jalan, bencana yang akan kamu cari.

MITOS: Janji manis. Sekiranya si dia sudah berjanji akan bertanggungjawab di atas segala perbuatan terkutuk yang pernah dilakukan bersama, maka kamu akan menaruh harapan dan mempercayai segala kata-katanya itu.

Fakta: Hati-hati dengan janji manis atau rayuan yang dilontarkan lelaki di saat dia memaksa kamu melakukan sesuatu untuknya.

MITOS: Pasangan berhak melakukan apa saja memandangkan kamu sudahpun menjadi miliknya, walaupun baru sahaja mengikat tali pertunangan.

Fakta: Tiada seorang pun yang berhak melakukan apa jua perkara yang bertentangan dengan diri kamu selain diri sendiri. Ingat, insan yang bergelar kekasih sememangnya tidak berhak memperlakukan kamu dengan sewenang-wenangnya.

G Plkn Kem Sentosa Chenderiang, Tapah

Ni, faiz n Fakhrul..Fakhrul ni, anak jagaan mak aku..dr kcik ktrg jge die..smpai r dh bsr cmni..rndu r knonnye kt faiz 2..smpai soalan yang die tnye kt faiz pn, ntah pape..ye r, nk borak r katekan..rindu ktanye..mase nk blik 2, faiz hntr ktrg smpai kt pn2 pgr..die xleh kuar..fakhrul, tarik2 tgn die ajak blik..sdih plak diuatnye..smpai die nangis sbb faiz xnk blik..die ckap.."xnk kwan abg".. klkar tol..


Aku g cni, coz nk tgk adk aku faiz yang dpt plkn kt cni..Kem kt cni mmg cntk..kem die kt ats bkit..Bila sampai kt ctu, ktrg dismbut mesra oleh pelatih2 plkn kt c2..poyo gle..haha..lame gak r ktrg kt cni..sempat gak r, aku snap pic aku kt cni..